1.     Controleer het SNA-register

Het bespaart je veel moeite als je een uitzendbureau inschakelt, zoals behandeld in het vorige blog. Maar toch blijf je  natuurlijk als onderneming hoofdelijk aansprakelijk. Dan is het belangrijk dat je een uitzendbureau inschakelt die je kunt vertrouwen. Het is altijd goed om in dienst te gaan met een uitzendbureau die S&A gecertificeerd is. Het is toch een waarborging van kwaliteit. De Stichting Normering en Arbeid is de zelfregulering voor alle uitzendondernemingen. Het S&A certificaat is ontwikkeld door Nederlandse en buitenlandse uitzendbureaus die zich op de Nederlandse markt begeven. De Stichting Normering en Arbeid controleert:

  • De identificatie van de onderneming;
  • De aangifte en afdracht van (in Nederland) verschuldigde loonheffingen en omzet-belasting;
  • Loonbetaling niet in strijd met de Wet minimumloon en minimum vakantiebijslag;
  • Het uitvoeren van identiteitscontrole en controle op het gerechtigd zijn tot het verrichten van arbeid in Nederland;
  • Het voorkomen van risico’s op aansprakelijkstelling en boetes voortvloeiend uit in- en doorlenen of uitbesteden van werk.

2.     Laat het uitzendbureau een aparte G-rekening openen

Als het uitzendbureau de de loonheffing en btw niet afdraagt aan de belastingdienst, is je bedrijf daar aansprakelijk voor. Je kunt deze risico’s van deze aansprakelijkheid verminderen door de uitzendbureau een G-rekening  te laten openen. Een g-rekening is een geblokkeerde bankrekening waarmee een uitzendbureau alleen de loonheffingen en de btw kan betalen aan de belastingdienst. Op deze manier kan de belastingdienst je bedrijf niet aansprakelijk stellen.

3.     Laat je uitzendkrachten goed identificeren

Een goede identificatie van je werknemers is zeer belangrijk. Als je dat niet doet betaal je de hoofdprijs aan de belastingdienst. Je betaalt dan het zogenaamde anoniementarief. Een goede uitzendbureau (zoals dit uitzendbureau alkmaar) zorgt voor een goede identificatie en vastlegging. Vraag hier naar en vraag hoe ze te werk gaan. Mocht je geen uitzendbureau inschakelen dan is het nodig om zelf veel tijd te besteden aan een correcte identificatie en vastlegging.

4.     Bouw een goede relatie op met de intercedentes

Zelf is het vaak lastig als bedrijf om te bekijken hoe het gaat met je uitzendkrachten en waar er verbeterpunten liggen. Anders dan vaste werknemers voelen zij zich onzeker omdat zij geen vast contract hebben. Zij kunnen de volgende dag weer op straat staan. Het is daarom moeilijker voor hen om kritiek te uiten, zelfs als het de organisatie kan verbeteren.  Laat de intercedente daarom regelmatig langskomen voor gesprekken met de werknemers. De intercedentes geven dan weer feedback aan de bedrijfsleider. Zo blijven de werknemers anoniem en krijgt jouw bedrijf de benodigde feedback. De intercedentes vormen de spil tussen jouw bedrijf en de uitzendkrachten. Een goede relatie opbouwen met de intercedentes is daarom van groot belang om zoveel mogelijk uit je uitzendkrachten te halen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Post Navigation